Maankäyttö- ja kehityshanke / Espoo / 2017

Länsimetro

Arkkitehtuuri ja pääsuunnittelu

Länsimetro muodostaa 14 kilometrin pituisen jatkon Helsingin metrolle. Uusi osuus alkaa Ruoholahden asemalta ja päättyy Matinkylään Espoossa. Metrolinjan kaksi ratatunnelia ja kahdeksan uutta asemaa rakennetaan kallioon. Asemat toteutetaan toiminnallisesti yhdenmukaisina keskilaituriasemina.

Hankesuunnittelu

Länsimetron asemakonsepti ja asemaluonnokset Keilaniemeen ja Matinkylään.

Kahdeksalla uudella asemalla molemmille kulkusuunnille yhteinen asemalaituri sijaitsee ratojen välissä. Laituri erotetaan ratatilasta lasiseinillä ja porteilla, joiden kohdalla metrojunan ovet avautuvat. Keilaniemen asema sijoittuu kansainväliseen bisnesympäristöön. Matinkylän asema on linjan pääteasema. Sen yhteyteen toteutetaan liityntäliikenteen bussiterminaali ja pysäköintitiloja.

Katso kuvat

Sijainti

Helsinki ja Espoo

Valmistunut

Valmistuminen 2017
Hankesuunnitelma 2008

Asiakas

Espoon ja Helsingin kaupungit

Projektityyppi

Uudisrakennus

Yleistiedot

pituus noin 21 km
6 000 m² Matinkylä
5 000 m² Keilaniemi